Thursday, May 10, 2007

De PC is naar de knoppix.

Het is me wat : de drie computers die ik heb zijn allemaal buiten strijd :

  • PC1 (een oude Pentium) omdat ik hem gekannibaliseerd heb om PC2 ooit te depanneren
  • PC2 reboot telkens als ik op het inlogscherm een identity kies. Ik vrees hier voor een virus of andere softwarevuiligheid. Maar ik kan hem niet herformateren omdat er nog te recuperen data op staan. En ik kan niet vanop een andere PC een virusscanner laten draaien, omdat ik geen andere PC meer heb. Grr.
  • De laptop geeft voor het booten : 1782 Disk Controller Failure. (en daar na Non-Sytem Disk). Geen idee of dat slaat op een disk controller die op het motherboard zit, dan wel één op de disk zelf. Ik hoop dat laatste, dan kan ik er gewoon een andere disk instoppen.
Maar hoe heb ik dit dan gepost? Awel, ik heb ooit eens een Knoppix Live CD gedownload, en dus heb ik de laptop nu geboot van deze CD. En ik sta verbaasd over wat ik allemaal kan doen. (Linux kenners zullen nu allicht smalend lachen, maar dit is toch wel nieuw voor mij). Misschien moet ik nadat ik de PC's weer leven ingeblazen heb, er eentje voorzien van Knoppix of Ubuntu.

0 comments: