Monday, September 14, 2009

Trainspotting

Ik werd gisterochtend wakker van een ongewoon geluid. Er passeert hier om het uur een trein, en dat geluid maakt deel uit van het behang. Het geluid dat ik hoorde was duidelijk iets op de sporen, maar het was geen gewone trein. Ik sprong het bed uit, zonder bril naar het venster, en ik zag de wazige contouren van een heuse stoomtrein. In de mistige ochtend bleef de rookpluim nog een hele tijd hangen.

Twee uur later, hoor ik wat geharrewar aan de overweg, en jawel, een stoomfluit! De trein passseert in omgekeerde richting, en uiteraard, te laat om een deftige foto te nemen. Bij de overweg lopen een aantal haastige kerels met fototoestellen, laddertjes, en gsm in aanslag. Trainspotters.



Op de site van de NMBS niets terug te vinden. Ook bij de mij bekende treinbloggers geen enkele melding over een stoomtrein op lijn 122.



Twee uur later: zelfde scenario. K, die een gestructureerd brein heeft, heeft ondertussen door dat de trein binnen twee uur nog eens zal passeren. Ha! ik stel me klaar in de tuin, maak een proeffoto, test wat verschillende settings van mijn toestel uit om een ideale foto te bekomen, want ik heb maar 10 seconden om de foto van de week te maken. Ik hoor de stoomtrein fluiten , hij komt mooi in beeld, ik druk af, en : niks. geen sluitergeluid. Fototoestel af en weer aan, klik, en opnieuw niets. En op die tijd is de trein voorbij... Stomweg het toestel op zelfontspanner gezet...

Maar geen nood: K stond op het dak, en maakte dit fraaie beeld:

29013

Een gesprek met de trainspotters leerde me dat zo'n 50 kerels uit verschillende landen elk 350 euro hadden opgehoest om deze trein te laten rijden. En om de exclusiviteit van hun foto's te garanderen, was daar geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven.

Goed, gratis voor u, nog een exclusieve foto van stoomtrein 29013.

0 comments: