Wednesday, May 19, 2010

Zever, Guido, zever.

Allez, wat is me dat nu :



"Laptopkoeler koelt de processor voor optimale prestaties"

Dus als mijn processor koeler is, gaat hij beter presteren ? Dus mijn excel sheet zal vlugger berekend zijn, de spelletjes zullen zonder schokken hun beeld hertekenen, ik ga dat echt voelen dat de CPU maar 38 graden heeft in plaats van 52 ?

Neen dus. De snelheid van een processor wordt bepaald door zijn kloksnelheid. En jawel, hoe hoger de kloksnelheid, en hoe meer de processor gebruikt wordt, hoe hoger de temperatuur. Maar de kloksnelheid blijft dezelfde aan 38 als aan 52 graden.
Je kan de kloksneleheid van sommige processoren "opdrijven", en dan worden ze warmer, maar dat moet je niet oplossen met een externe koeler.

Wat wel zo is, is dat de levensduur van de processsor verkort wordt als hij continu bij hoge temperaturen moet werken. En het klopt ook dat sommige processoren hun kloksnelheid verminderen als ze te warm worden. Maar dat is dan ergens rond de 90 graden, en dan ga je meteeen merken dat de computer zo goed als niet meer vooruitgaat. Sommige processoren gaan zover in zelfbescherming dat ze de PC het signaal geven om af te sluiten als ze te warm worden. Maar opnieuw : dat is gewooon bij het overschrijden van de limiet. Tot vlak daarvoor blijft de processor perfect werken.

En zelfs de levensduur van de processor is geen argument om zo'n koeler aan te schaffen. Als een computer de geest geeft is het zelden omwille van de CPU. Anderzijds, àls de CPU het begeeft, is het omwille van overheating. Maar als je computer oververhit, dan zal er allicht eerder een andere component het begeven.

Misleidende reclame, ik kan mij daar zo aan ergeren.

Tot zover het techneutgeneut van de dag.

0 comments: