Sunday, February 27, 2011

't zijn goede ganzen die weerkeren

Ik passeerde langs een weide, en plots zag ik twee grote vogels landen. Witte buik, felrode poten, maar te klein om een ooievaar te zijn. Ik haalde mijn fototoestel, en toen herkende ik ze. Zou het echt mogelijk zijn dat die twee nijlganzen hier weer zijn?







Een eindje verder stond een plaatselijke schapenboer mij te bekijken. Ik ging bij hem, en zei dat ik de nijlganzen aan het fotograferen was. 'Ah ja', zei hij, ' ik was juist aan 't kijken of mijn ooi nog niet aan 't lammeren was, toen ik het poeldeken al kwekken hoorde toekomen. Ze zitten hier al drie weken'. Kijk, een boeremens weet altijd meer dan een stadsmens als ik. Hij vertelde dat ze al drie jaar langskomen, en dat ze tot voor kort op een weide achter de stokerij zaten, tot de wilgenrij (de 'trunken', zoals dat hier heet) gekapt werd.

0 comments: