Tuesday, March 24, 2009

Bieren De Meyer



Maar wie is toch die De Meyer, vroeg mijn zus, ik zie daar een opschrift op de foto van de Welzijnstraat en op deze foto zelfs twee keer.

Hewel, ik weet het ook niet. Maar tinternet wel: die De Meyers waren gebroeders die een Mouterij-Brouwerij hadden in wat nu de Leonce Roelsstraat is. De brouwerij bestond al in 1905, en was in de jaren 30 de grootste brouwerij in Zottegem. Hun meest bekende bier was Fort-Op. In 1966 is de zaak gesloten.

Ongelooflijk, in Zottegem waren er begin de vorige eeuw wel 12 brouwerijen. Nu is er geen enkele meer. Ja Crombé, maar daar wordt niet echt meer gebrouwen. En de Hoevebrouwers van aan de Colruyt (Hilde Squire, zegt het u iets?) brouwen nog net niet in Zottegem.

Meer over die brouwerijen in de schrijfsels van Danny Lamarcq

Maar nu zit ik verveeld met bovenstaande foto. Waar is die gedomme getrokken ? Ik dus vandemorgen, vooraleer op de trein de stappen, naar de Godveerdegemstraat, ter hoogte van wat nu de De Colfmaeckerstraat is, op zoek naar de locatie van de foto:


(op de foto klikken geeft een groter beeld)

Dat rode bakstenen huis, links, met die gele bakstenen strepen, zou dat nog een oorspronkelijk huis kunnen zijn ? En zo ja, hoe heette de De Colfmaekerstraat toen ? En zo neen, waar is die foto dan wel getrokken ?

En terwijl ik bezig was : is dit het huis van de De Meyers in de L.Roelsstraat ?



Mysteries, alweer.

0 comments: