Sunday, October 4, 2009

Brandje

Vorige zondagmiddag gezellig een stukje vlees op de Oklahoma-bbq gelegd. Goed vuurtje, niet teveel gerookt, lekker.

In de loop van de namiddag zie ik K de bbq opruimen. Leuk, denk ik, dan hoef ik dat niet te doen.

Des avonds stap ik net uit bad, als er telefoon is. Het is de vrouw van van F, die treinwachter is, en die blijkbaar zoƫven gepassseerd is met zijn trein. Of we ons er bewust van zijn dat er achteraan in de tuin vuur is ? Hu ? Even door het raam gekeken, en inderdaad, uit onze composthoop slaan metershoge vlammen. Ik trek snel een slipje aan, hol naar de garage, spring in mijn laarzen, ren naar achter in de tuin, waar K al komt aangekoerst met de tuinslang.
Nog wel dat het donker is, en de buren mij niet in die belachelijke outfit het brandje zien blussen! (Helaas geen foto's, daar was geen tijd voor.) De houten omheining van de composthoop, samen met al het droge gerief wat er op lag vormt prima brandstof, en er komt flink wat hitte van afgestraald.
Het is niet helemaal zonder gevaar : over de composthoop hangt een berk met daarin de boomhut, en vlakbij is er de kurkdroge spoorwegberm. Ik mag er niet aan denken dat de brandweer de berm moet komen blussen, en dat daardoor de treinen vertraging zouden oplopen!
Blijkbaar had de composthoop de hele namiddag liggen vunzen, en was er pas vuur ontstaan toe er wat avondwind opstak. Een hele laag van 30-40 cm dik lag nog te gloeien nadat we de grote vlammen geblust hadden, en dus hebben we de hele hoop open geharkt, en een uur lang staan besproeien.

En 's avonds in bed, roken we lekker naar Oostenrijkse hammen.

2 comments:

Anonymous said...

Vunzen ies da nie lek vosse?

Was het niet aan het 'smeulen'? :-)

Chance dat er net een sympathieke treinbestuurder passeerde (die jullie dan ook nog weet te bereiken, figure that) of ge zoudt serieuze accidenten kunnen gehad hebben - en zware kosten omwille van treinvertragingen en al. Mag er niet aan denken!

legel said...

Euh, inderdaad, ik dacht even het AN met een Zottegemse uitdrukking te verrijken, maar een google-search levert vooral gele sletsjes die keihard afgedragen worden. Vunzig, vind ik zoiets.