Sunday, May 1, 2011

RCBH 2011 : Regularity (ii)

Wie aan het einde van de rally de minste straftijd heeft, is de winnaar. As simple as that.
Het komt er dus op aan om tijdens de ritten zo goed mogelijk te controleren of je de juiste afstand in de juiste tijd rijdt.

Hier kan het op verschillende punten fout gaan:
- een obstakel verhindert om de juiste snelheid aan te houden
- de piloot slaagt er niet in om de juiste snelheid aan te houden.
- de auto laat niet toe om de juiste snelheid aan te houden
- de co-piloot maakt geen berekeningen omdat hij bezig met navigatie
- de piloot of co-piloot vergissen zich bij de navigatie
- de chrono is verkeerd gestart of abusievelijk gestopt
- de tripmaster geeft niet de juiste afstand aan
- de co-piloot maakt verkeerde berekeningen

Een obstakel (een vuikar, of een politiecontrole, of een everzwijn, ...) is pech. Piloot en auto waren dik OK, de co-piloot navigeert behoorlijk, en zet de chrono op de juiste moment aan en af. Schiet dan over als main points of failure :
- de dyscalculische co-piloot
- de foute tripmaster

Om te vermijden dat ik continu moest hoofdrekenen, wat in momenten van vermoeidheid wel eens lastig kan zijn, én omdat ik leid aan programmeursluiheid, heb ik een macrootje geschreven in excel die om de seconde de ideale afstand berekend. Het komt er dus op aan om continue de geafficheerde afstand te vergelijken met de afstand op de tripmaster. (dus toch een minimum aan rekenwerk. Het zou toch gemakkelijk zijn mocht de PC rechtstreeks verbonden zijn met de tripmaster, en zelf zeggen : te traag 10m, te snel 20m,OK). Dat ging behoorlijk, maar de tijd tussen het kijken nar de trip en naar het scherm zorgde toch voor een delay. Bovendien valt het niet mee om de systeemklok op een tiende van de seconde precies gelijk te zetten met de rallyklok.



De afstand die de organisoren in aanmerking nemen, is opgemeten door een meetvoertuig dat niét aan de gemiddelde rallysnelheid rijdt, maar gewoon het midden van zijn rijstrook volgt. Bijgevolg : als je bochten afsnijdt, rijd je minder afstand dan de officiële! De plek waar de radar staat is bijvoorbeeld 3,56 km, maar op die plaats geeft jouw trip 3,15 aan. Je berekeningen zullen dus fout zijn, omdat de input niet goed was. Echt professionele co-piloten houden in de gaten waar een bocht wordt afgesneden, en een verhogen de trip in hun gedachten met een paar meter.

Dus zelfs met een nifty little ‘puter op mijn schoot zat er blijkbaar toch nog wat foutmarge op mijn berekeningen...

0 comments: